Thursday 18 December 2014

Syarikat Helikopter Swasta di Malaysia


Assalamualaikum wbrt..
Sedih ke sebab kekalahan Harimau Malaya malam nie? Sabar je la.. Bola kan bulat..Tak perlu nak serius sangat macam kalah final World Cup pulak.. Jom rehatkan minda dan tambahkan pengetahuan dengan informasi lain dari permainan merebut sebijik bola tu.. Chill laa..
Kali ini kita berkongsi sedikit pasal perkembangan dan kewujudan syarikat helikopter di Malaysia yang semakin tumbuh bagai cendawan.... Amacam?
Pasti ramai yang tidak tahu bahawa industri penerbangan melibatkan  helikopter semakin berkembang pesat di Malaysia. Kita boleh melihat bukti perkembangan ini dengan melihat kewujudan pelbagai syarikat penerbangan yang menawarkan perkhidmatan helikopter yang semakin bertambah. Persaingan harga dan keperluan juruterbang pun turut bertambah ye tak..
Apa yang lebih menariknya; keadaan ini semakin terserlah di mana sehingga berlaku 'kesesakan' parking dan ketiadaan ruang hangar di Lapangan Terbang SAAS Subang. (Yang menjadi pusat utama perkhidmatan helikopter di Malaysia.) Keadaan ini jelas menampakkan negara kita semakin menuju ke arah negara maju seperti di Eropah yang menjadikan perkhidmatan helikopter sebagai satu kaedah pengangkutan utama.. Pergi ofis naik heli, sempoi yob!
Ok, mari kita berkenalan secara ringkas antara syarikat pengendali helikopter swasta yang ada di Malaysia sekarang..Click link berkenaan untuk maklumat selanjutnya..  Lets roll..!

1. Westar Aviation Services


2. Hornbill Skyways

3. Danga Bay Helicopter

4. Awan Inspirasi

5. MHS Aviaton

6. HeliStar


7. Sabah Air Aviation

Kebanyakan syarikat utama pengendali perkhidmatan helikopter ini menyediakan perkhidmatan pengangkutan dalam industri minyak dan carigali  kepada syarikat multinasional  seperti Petronas, Shell dan lain-lain. Selain dari itu, syarikat ini juga menyediakan perkhidmatan sewaan helikopter, perkhidmatan ambulan udara, khidmat fotografi udara, pengangkutan VVIP, latihan dan sebagainya.
So, itulah sahaja antara beberapa syarikat penerbangan yang menyediakan perkhidmatan helikopter di Malaysia yang sempat dikongsikan berdasarkan pengetahuan saya. Rasanya masih ada beberapa lagi yang sediada wujud di Malaysia (termasuk Sabah dan Sarawak ) yang mengoperasikan sekurang-kurangya satu helikopter  tetapi tidak sempat semua dikongsikan d sini.Jangan risau.. PakCik Google kan ado..
So, sampai bertemu lagi.. Sila-silalah kongsikan info ini di blog/FB anda moga menjadi manafaat kepada sesiapa yang ingin mengetahuinya.. Nanti kita bincangkan pulak tentang berapa GAJI PILOT helikopter ini. Dan mungkin kadar sewaan helikopter bagi yang berminat nak jalan-jalan makan awan..... Pasti menarik, kan..!  OK, jumpa lagi.
Salam hormat.
Wasalam..

Capt Pepatung
Port Dickson Golf & Country Club, PD

2 comments:

  1. Not that I know off..I am impressed...Thanks CP for sharing...

    ReplyDelete
  2. owh.. ye ke... baru tau ada perkhidmatan ni. Best jugak kalau ada perkhidmatan ni... teringin jugak nak naik helicopter pergi jalan2 heheheh.... Tapi yang aku tahu, kawan aku duk di Sabah, dia cikgu di sebuah sekolah di pendalaman. So, dia kena pergi ngajar naik helicopter.. tengok mcm best je....

    ReplyDelete